Avianca Brasil złożyła wniosek o ochronę przed upadłością
Czwarta największa linia lotnicza w Brazylii złożyła w poniedziałek wniosek o ochronę przed upadłością. Problemy firmy są związane z nieosiągnięciem porozumienia z firmą leasingową, która chce odebrać spółce 30 procent floty samolotów typu all-Airbus. Na chwilę obecną samoloty są kontrolowane przez Spółkę, która zwróciła się do Sądu o pozwolenie na ich tymczasowe zatrzymanie.
Avianca Brasil w złożonym wniosku wskazał, że przyczyną pogorszenia jej sytuacji finansowej są wysokie ceny paliwa i mocny dolar. Problemy linii lotniczych z Ameryki Łacińskiej wynikają z faktu, że znaczna część rutynowych wydatków, w tym paliwo, są płacone w dolarach. Z kolei Klienci rozliczają się w bardziej zmiennych walutach, takich jak brazylijskie i argentyńskie peso.
Avianca Brasil jest własnością spółki holdingowej Synergy Group, która kontroluje również lepiej znaną Avianca Holdings S.A., losy jednej firmy są jednak powiązane z losami drugiej. Akcje w Avianca w Kolumbii spadły o 25 procent, a następnie zmniejszyły straty do 2 procent. Akcje rywali spółki- Gol Linas Aereas Inteligentes S.A. i Latam Airlines Group S.A.- zamknęły się odpowiednio 13 procentowym i 4 procentowym spadkiem.
Brazylia i Kolumbia są sygnatariuszami konwencji Capetown, która po raz pierwszy weszła w życie w odniesieniu do statków powietrznych w 2006 r. i która chroni prawo firm leasingowych do odzyskania aktywów poprzez wniosek o wykreślenie statku powietrznego z krajowego rejestru, gdy linia lotnicza nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań.
Traktat ułatwia krajom akceptującym ten system dostęp do tańszego finansowania samolotów. Brazylia przystąpiła do niego w 2011 r.