Widmo upadłości nad branżą budowlaną
Ciągły wzrost materiałów budowlanych i kosztów robocizny dobijają firmy z branży budowlanej. Brak waloryzacji umów dotyczących budowy dróg i linii kolejowych może doprowadzić do kolejnej fali upadłości W konsekwencji może doprowadzić do likwidacji nawet 85 tysięcy miejsc pracy oraz straty 4,2 miliarda dofinansowania z UE. Ponadto upadłości wykonawców wpłyną na opóźnienia w realizacji inwestycji z 20 do 26 miesięcy.
Rozwiązaniem zaistniałej sytuacji jest waloryzacja kontraktów, a jej koszt byłby niższy od rozwiązania umów i rozpisania nowych przetargów. Koszt waloryzacji kosztowałby od 1,6 do 2,7 miliarda złotych. Z kolei koszty dokończenia inwestycji nierentownych przez nowych wykonawców wyniosłyby 4,7 miliarda złotych, a straty związane z upadłościami wykonawców przekroczyłyby 10 miliardów złotych.
Obecna sytuacja stanowi także zagrożenie dla finansów publicznych, które stracą na rozwiązywaniu nierentownych kontraktów i wzroście cen w umowach zawieranych z nowymi wykonawcami nawet do 89 procent ich wartości.