Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) zbadał sprawę blokowania rachunków bankowych w przypadku ogłoszenia upadłości konsumenckiej.
UKNF badaniu poddał banki i zaobserwował, że nie stosują one jednolitej praktyki w tej materii. Dlatego też zarekomendował dwa rozwiązania. Po pierwsze, bieżące śledzenie przez banki Monitora Społecznego i Gospodarczego (a od 1 grudnia 2021 r. Krajowego Rejestru Zadłużonych), w którym ukazują się obwieszenia o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej. W ten sposób banki będą miały aktualne informacje uprawniające je do zablokowania konkretnych rachunków. Po drugie, wypłata środków z zablokowanego rachunku bankowego na wniosek osoby, wobec której ogłoszono upadłość konsumencką powinna zostać poprzedzona stosowną informacją od syndyka. Istnieje jednak możliwość odstąpienia od tej zasady w sytuacji, w której bank jest w stanie ocenić, że środki z danego rachunku nie wchodzą do masy upadłości.
Źródło: https://www.knf.gov.pl/komunikacja/komunikaty?articleId=74343&p_id=18