PKP Cargo złożyło plan restrukturyzacyjny, który obejmuje spłatę opiewającego na niemal 3 mld zł zadłużenia.
Plan restrukturyzacyjny giełdowego przewoźnika kolejowego PKP Cargo trafił już do sądu. Przewiduje on spłatę całości wierzytelności, które sięgają niemal 3 mld zł, z pewnymi wyjątkami. Zarząd zapewnia, że firma dostosowała propozycje do swoich możliwości finansowych, przy założeniu, że nie trafi do niej finansowanie z zewnątrz. Spłaty mają być rozłożone na 10 lat z ratą balonową na końcu. Redukcja zadłużenia będzie dotyczyła spółek z grupy PKP Cargo. Natomiast wierzyciele z wierzytelnościami poniżej 50 tys. zł mieliby być uprzywilejowani.
PKP Cargo poinformowało również, że główny akcjonariusz, grupa PKP, rozważa udzielenie pożyczki rzędu 500 mln zł. Nie mogłaby ona jednak zostać wykorzystana na redukcję zadłużenia.
PKP Cargo chce także, aby związki zawodowe odstąpiły od przywilejów pracowniczych wynikających z Zakładowego Zbiorowego Układu Pracy (ZUZP). Przekonuje, że umożliwiłoby to oszczędności i wstrzymanie zwolnień grupowych. Pracownicy postulują jednak pewne zmiany w ZUZP i utrzymanie jego funkcjonowania. Negocjacje mogą potrwać do końca lipca.
Generalnie PKP Cargo zakłada, że już w przyszłym roku firma będzie na plusie. Natomiast do 2031 r. powinna osiągnąć zysk operacyjny na poziomie 1,3 mld zł. Będzie to możliwe m.in. dzięki ograniczeniu przewozów węgla i wzrostowi przychodów z przewozów intermodalnych, które generują wyższe marże.
Propozycje zawarte w planie restrukturyzacyjnym będą jeszcze negocjowane. PKP Cargo liczy jednak na zawarcie układu w ostatnim kwartale tego roku.
Źródło: https://www.pb.pl/pkp-cargo-ma-plan-i-ultimatum-1244468